Oman joukkueen mainostaminen

Mainontaa näkee nykypäivänä yhä enemmän ja enemmän. Itse asiassa mainontaa alkaa olla tänä päivänä jo niin paljon, että moni mainos menee kuluttajalta ohi siten, ettei kuluttaja itsekään tajua nähneensä mainoksen. Uutissivustoilla on maksettua mainostavaa sisältöä, kuten myös sosiaalisen median uutisvirrassa. Kun mainostamme omaa tiimiä, oli kyse sitten urheilusta tai muusta, mitä keinoja meillä on?

Mainonnan keinoja

Perinteisten medioiden kautta esitetyt mainoskampanjat, kuten TV-mainos, lehtimainos, radiomainos tai julisteilla tehty katumainonta ovat usein ensimmäisenä mielessä, kun puhutaan siitä, millä keinoin lähdemme mainostamaan. Kaikissa näissä mainostavoissa on puolensa, ja ne kyllä tavoittavat ihmisiä. Jos on varaa TV-mainokseen, vieläpä mahdollisesti illan parhaisiin esitysaikoihin, saattaa mainos tavoittaa uskomattoman määrän ihmisiä kerralla.

TV-mainos vain on yleensä kovin kallis. Radiomainonta on edullisempaa, mutta ihmiset ovat radion ääressä yhä vähemmän. Lisäksi ruuhka-aikana, jolloin työssä käyvät kuuntelevat autonsa radiota, mainostamisen hinnat ovat radioformaatista huolimatta kalliit. Lehteen tai kadulle painettu mainos on hinnaltaan usein edullinen, mutta niiden kohdalla voi kysyä, kuinka moni todella näkee mainoksen ja kiinnostuu?

Sosiaalinen media ja mainostuotteet

Kun nyt elämme erittäin teknologiakeskeisessä yhteiskunnassa, jossa lähes kaikilla on vähintään yksi laite kytkettynä jatkuvasti internetiin, on internetin välityksellä tehtävä mainonta erittäin ajankohtaista. Mainostaa voi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, tai julkaista blogin, jossa mainostaa. Profiilituotteet ovat yksi erinomainen mainostuskeino. Painata joukkueen logo mainostuotteisiin, jolloin sinulla on tuote, joka mainostaa pitkään.

Siinä missä perinteinen mainos katoaa kuluttajan näkyvistä usein suhteellisen lyhyessäkin ajassa, säilyy mainostuote käytössä, näkyvillä tai kierrossa pitkään. Lisäksi, mikäli tuotteita vaikkapa jakaa ilmaiseksi, on kuluttaja yleensä kiitollinen ilmaisesta lahjasta, ja täten mielikuva joukkueesta muodostuu positiiviseksi ja tuotteen saaja tuotetta käyttäessään tekee mainostuksen puolestasi. Ilmaisen profiilituotteen tilauslinkin voi liittää esimerkiksi blogikirjoitukseen.

Yhteenveto

Kaikenlainen mainonta lisää joukkueen näkyvyyttä. Kaikki mainonta on täten näkyvyyden kannalta hyväksi. Kuitenkin, kun mietitään mainonnan hintalaatusuhdetta, nousevat sosiaalisen median kautta tehty mainonta sekä mainostuotteet selkeästi esille tämän päivän mainoskulttuurissa. Erityisesti mainostuotteet ovat keino markkinoida niin, että mainostuksen kohde tuntee saavansa jotain ja täten haluaa mahdollisesti antaa jotain takaisinkin. Ei siis muuta kuin mainostuotteita painamaan.