Business-blogin hyödyt ja haitat

business blog

80-luvun Wall Street elokuvan kulttihahmo Gordon Gekko sanoi osuvasti kuinka ”tieto on raaka-aineista arvokkain”. Gekko tuskin tiesi, että 20 vuotta myöhemmin hänen kuolematon lauseensa olisi yritysmaailmassa tunnustettu totuus. Tosin nykyään tietoa saa myös epävirallisista lähteistä kuten blogeista. Alla käymme läpi business-blogien hyödyt ja haitat.

Maksuton tieto

Vaikka mitään täysin ilmaista ei ole olemassa, blogit tarjoavat itsenäisiä ja riippumattomia markkina-analyysejä henkilöiltä, joilla ei ole vaitiolovelvollisuutta työnantajaa kohtaan. Siten voit käyttää hyväksi maksuttomia mielipiteitä maailman taloudesta, yrityksistä ja business-uutisista.

Blogimaailmasta löytyykin tänä päivänä huima määrä esimerkiksi entisten analyytikoiden ja sijoitusneuvojien mielenkiintoisia blogeja.

Ilmainen ei aina ole hyvää

Arvokas tieto maksaa. Muuten kyseisen tiedonhaltija ei hyödy sen jakamisesta. Näin ollen ilmaisten blogien käyttö ei ole välttämättä täysin riskitöntä. Toisaalta yritysmaailmassa termi ”riskitön” on täysin tuntematon.

Hyväksi onneksi käyttämällä hyväksi monien blogien tietoja, raportteja ja analyysejä voit luoda hyvän keskiarvon ja eliminoida suurimmat epäkohdat ja spekulaatiot. Yritä nähdä yritys-teemaiset blogit filttereinä, jotka suodattavat turhan tiedon pois.

Portti johonkin muuhun?

Entä jos yritys pyrkii blogin avulla luomaan toisenlaista lisäarvoa? Entä jos mielenkiintoinen blogi onkin syötti lukijoille? Moni yritys pitää yllä blogia jotta ihmiset vierailisivat yrityksen sivuilla. Esimerkiksi kenkäliikkeiden kannalta olisi hyvä kirjoittaa mehukas blogi kengistä tai kenkäalasta ennen alennusmyyntejä yrityksen verkkokaupassa.

Yrittäjän arki

Yritysmaailmasta bloggaaminen tulee olemaan täysipäiväinen työ. Nimittäin uskottavat bloggaajat luovat sisältöä jokainen päivä, koska yritysmaailmassa tapahtuu jotakin päivittäin! Lukijoille on luotava konkreettista lisäarvoa arvokkaan tiedon kautta. Näin ollen business-bloggaajien arki ei tule olemaan helppoa kuin heinänteko.

Miten lyöt läpi armottoman kovan kilpailun vallitessa blogimaailmassa? Oletko Gordon Gekkon sanoin, ”mukana vai ulkona”?